Viisi helppoa tapaa lisätä kasviksia ruokavalioon

Kasvisten suosio on lisääntynyt ja tammikuussa moni miettii ruokavalion keventämistä. Myös ravitsemussuositukset kehottavat lisäämään kasvisten käyttöä. Kasviksia, hedelmiä ja marjoja tulisi syödä vähintään puoli kiloa päivässä, joka on noin 5-6 kourallista. Ohessa on kokeilukeittiön helpot vinkit kasvisten käytön lisäämiseen!

1. Syö joka aterialla kourallinen kasviksia. Laita esimerkiksi aamupalalla puuron sekaan marjoja. Täytä lounaalla puolet lautasesta kasviksilla, nauti välipalaksi hedelmä ja tarjoa illallisen lisukkeena vaikkapa uunijuureksia. Myös iltapalaleivän väliin voi ujuttaa kasviksia, esimerkiksi edellisen päivän salaatin jämät.

2. Ujuta kasviksia ruokiin. Keitä, höyrytä tai paahda kasviksia lisukkeeksi perunan tai pastan sijaan. Tee kastike tomaattipohjaiseksi ja raasta kasviksia kastikkeen tai lihapullataikinan sekaan tuomaan väriä ja makua. Valmista trendikäs vihersmoothie!

3. Kuori, pilko tai viipaloi kasviksia valmiiksi jääkaappiin. Valmiiksi kuoritut porkkanat, pilkotut kukkakaalin nuput tai viipaloidut tomaatit tarttuvat helpommin mukaan jääkaapista. Näin ne maistuvat myös lapsille!

4. Pidä kerran viikossa kasvispäivä, jolloin et syö lainkaan lihaa. Syö runsaasti niitä kasviksia joista erityisesti pidät ja kokeile rohkeasti uusia. Hyödynnä satokausituotteita!

5. Kokeile käyttövalmiita kasviksia. Hedelmä- ja vihannesosastolta löytyy arkea helpottavia valmiiksi pilkottuja tuorekasvissekoituksia. Valmiiksi pilkotuista juureskuutioista valmistuu helposti mausteinen kasvislisuke  tai mehevä lihapata. Valmiiksi pilkotuista tuorekasvissekoituksista valmistuu nopeasti vaikkapa indonesialainen riisipannu  tai kasvis-nuudelivokki. Nopeita arkielämän helpottajia ovat myös pakasteesta löytyvät kasvikset, marjat ja hedelmät.

Lisää kasviruokavinkkejä löydät aiemmasta kasvispostauksesta ja Yhteishyvän resepteistä!

Jo yhden kasvisannoksen lisääminen päivään on erinomainen alku ja huomaamatta on tullut syöneeksi ainakin puoli kiloa kasviksia päivässä!

Terkuin, Anne

Kuva: Thinkstock

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.